Enni Cake keresője

2013. június 19., szerda

A legfinomabb francia citromtorta

Van egy francia étterem Budapesten az Izabella utcában, a Bistro 181 Provence. Egy kedves, fiatal lány a tulajdonosa, Neubauer Judit. Nemzetközi kommunikáció szakon végzett, de mivel szenvedélye a főzés, öt évvel ezelőtt egy hirtelen gondolattól vezérelve kiment Avignonba szakácstanoncnak, hogy megtanulja elkészíteni a helyi ételeket, majd hazajött és megnyitotta saját bisztróját, ami külsejében és az ételekben is hűen tükrözi az ottani viszonyokat. Célja, hogy itthon is megvalósítsa a provence-i életérzést. Rusztikus falak, hangulatos képek, levendula, gyertyák és kovácsoltvas falidíszek teszik mindenki számára hangulatossá a helyet. Az ember hátradől, és már látja is a levendulamezőket, a sárga napraforgótáblákat és az azúrkék tengert...


Ott lehet kapni állítólag a világ legfinomabb citromtortáját, melyet egy francia szakácskönyvben talált meg Judit. Úgy mesélte, hogy a könyvesboltban nézegette a felhozatalt, ekkor odalépett hozzá egy férfi, és egy könyvet nyomott a kezébe azzal, hogy ezt vegye meg, mert ebben található a világ legjobb citromtortája. Hát nem túlzott. Én már sok receptet kipróbáltam, de ez a legfinomabb közülük. Mellesleg megérdemli a világ leggyorsabb citromtortája elnevezést is, mert a tésztáját a hozzá hasonló linzertésztákkal ellentétben nem kell hűtőben pihentetni, majd vacakolni a kinyújtással, hanem csupán villával összekeverni és a piteformába nyomkodni. Két dolog nagyon tetszik még benne: az egyik, hogy a tésztához a vajat előbb reszelt citromhéjba áztatja, ettől az átveszi a kellemes citromízt. A másik, hogy a reszelt citromhéjat felhasználás előtt egy késes aprítóban összedarálja a cukorral, így nem is érezzük evés közben (én korábban inkább nem raktam bele pl. tortakrémbe, mert határozottan zavart, ha a krémben ráharaptam egy citromhéjdarabra. De így máskor is bátran lehet használni, csak előbb össze kell turmixolni. És hát az illata! Érdemes beleszagolni, ha felemeljük az aprító tetejét!) A megadott mennyiség egy kb. 30 cm átmérőjű piteformát tesz ki. (Recept forrása: http://gourmetguides.hu/a-vilag-legfinomabb-citromtortaja/)


Hozzávalók:  
  • 115 g vaj
  • 2 tk citromhéj
  • 285 g liszt
  • 60g + 240 g cukor
  • 2 csipet só
  • 6 nagy tojás
  • 200 ml frissen facsart citromlé (eredetileg 2,5 dl, de nekem már nem fért volna bele a formába, és így is finom lett)
  • 100 ml tejszín

A vajat lassan felolvasztom, és 1 tk reszelt citromhéjat beletéve 5 percig állni hagyom (de lehet az 15 perc is). A lisztet összekeverem 60 g cukorral, egy csipet sóval, és egy szűrőn át a citromhéjas vajat is hozzáöntöm. (Annyiban kiegészítettem a receptet, hogy ízesített cukrot használtam, és természetesen ez az ízesítő a levendula volt, ha már egyszer francia a recept...) Villával elkezdem keverni, amíg morzsalékos tésztát nem kapok. Egy piteformát kivajazok, és belenyomkodom a tésztát úgy, hogy körben legyen egy pár centis pereme, így nem fog kifolyni a töltelék (vagy csak egy kicsit, már ha nem csináljuk elég magasra...).  Én jó alaposan lenyomogattam a kezemmel, hogy még véletlenül se akarjon felpúposodni sülés közben. 180 fokos sütőben 20 percig elősütöm. Kicsit lehűtöm, közben elkészítem a citromos tölteléket.

Robotgépben a maradék 240 g cukrot 1 tk citromhéjjal apróra vágom. Összekeverem a tojásokkal, a citromlével és egy csipet sóval. A tejszínt felverem, és ezt is hozzáforgatom. Ezt a masszát beleöntöm a langyosra hűlt tésztába, és visszateszem a sütőbe még kb. 30 percre.


Szigorúan lehűtve szoktam enni, mert úgy a legfinomabb.

UI: köztudottan nem vagyok édesszájú. De most bevallom becsülettel, hogy ennek a tortának a háromnegyedét én ettem meg... :(
Mert ilyen nagy melegben kíván az ember csokitortát? Hát szerintem nem, inkább valami savanyút. Meg azt, hogy a lábát lógatva a vízparton sütkérezzen. Vagy St. Tropez-ban fagyizzon. (...)  Ennek hiányában marad ez a finom citromtorta.

De most őszintén: lehet ennek ellenállni...?

UI: (Fontos!!!) Most tudtam meg, hogy ez a kedves kis bisztró megszűnt, pontosabban átalakult, mert a helyén Zeller Bistro néven egy másik étterem nyílt. A korábbi tulajdonos hölgy - ha jól tudom - jelenleg Spanyolországban tartózkodik, ki tudja, hátha nemsokára egy spanyol éttermet fog megnyitni itt Budapesten... 
Mindenesetre a citromtorta marad, és csak arra vár, hogy minél többen kipróbáljátok!

2 megjegyzés:

  1. Véletlenül akadtam erre a citromtorta receptre.Ma megsutottem es tenyleg csodalatosan finom lett!!!Köszönöm szépen!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! Szerintem is egy nagyon jó kis recept, eddig mindenkinek bejött, aki szereti a savanykás ízt.

      Törlés